Turcja najtańszym kierunkiem wakacyjnym – jak podróżować bezpiecznie i komfortowo?

Warszawa, 18.07.22: Najnowsze dane Eurostatu[1] wskazują, że w 2022r. najtańszym krajem dla turystów będzie Turcja. Według raportu Polskiej Izby Turystycznej[2] z zeszłego roku to właśnie ten kierunek wybierali Polacy najczęściej w okresie wakacyjnym. Wszystko wskazuje na to, że i w tym roku ten wynik może się powtórzyć. Co więcej, od 2022r. Turcja pozwala polskim turystom na wjazd bez paszportu czy certyfikatów związanych z COVID-19 (szczepienia, testu PCR i antygenowych). Jak sprawić, by nasze wyjazdy były bardziej bezpieczne i zyskać sobie życzliwość oraz sympatię Turków? Poznać bliżej ich rodzimy język! Szczególnie, że znajomość angielskiego nie jest wcale w Turcji powszechna. Globalny ranking znajomości języka angielskiego umieścił Turcję w „słabej znajomości” (ang. low proficiency) na 70. miejscu wśród wszystkich krajów. Dla porównania Polska plasuje się na miejscu 16.[3]

Jak stać się ulubionym turystą, czyli koniec języka za przewodnika

W tym polskim powiedzeniu kryje się wiele prawdy. Niewątpliwie jedną z najbardziej ekscytujących części podróży jest odkrywanie miejscowej kultury: obyczajów, kuchni i… języka! Nie tylko Turcy, ale i mieszkańcy większości państw doceniają i lubią, gdy turyści próbują porozumieć się w ich rodzimym języku. Możemy w ten sposób nie tylko okazać szacunek dla miejscowej społeczności, ale też zaskarbić sobie ich życzliwość oraz uznanie. Skoro znajomość języka angielskiego nie jest w Turcji powszechna, turysta powinien znać podstawowe zwroty, które mogą pomóc nam chociażby w sytuacjach awaryjnych, gdy konieczne będzie znalezienie szpitala czy apteki.

Dzięki interaktywnej nauce nawet początki stają się proste

Eksperci Babbel, platformy do nauki języków obcych, przygotowali dla odwiedzających Turcję listę najprzydatniejszych podstawowych zwrotów, którą można wydrukować i zabrać ze sobą w podróż. Warto wykorzystać również ostatnie dni czy tygodnie przed urlopem i poznać bliżej turecką kulturę – obejrzeć film lub serial, posłuchać podcastu czy rozpocząć kurs języka tureckiego, dostępny na platformie. Babbel pozwala na naukę nie tylko w każdym miejscu i o każdym czasie. W ramach aplikacji użytkownik może skorzystać z lekcji na żywo z lektorem, gier czy podcastów. To ekosystem, dzięki któremu każdy może uczyć się języka obcego zgodnie z indywidualnymi potrzebami, a całą potrzebną wiedzę mamy w zasięgu ręki. Podstawowe zwroty, rozmówki czy intensywna nauka pozwalająca na płynne posługiwanie się wybranym językiem? Niezależnie od wyboru, dodatkowe umiejętności językowe pozwolą w pełni cieszyć się pięknymi wakacjami w każdym zakątku świata. 

Poniżej infografika Babbel – zapisz ją w telefonie lub wydrukuj i zabierz ze sobą  w podróż!

​​O Babbel

Babbel tworzy i obsługuje ekosystem połączonych ze sobą doświadczeń w zakresie nauki języków obcych online, a jego celem jest tworzenie wzajemnego zrozumienia poprzez język. Oznacza to tworzenie produktów, które pomagają ludziom łączyć się i komunikować ponad kulturami. Babbel App, Babbel Live, Babbel Podcasts i Babbel for Business skupiają się na używaniu języka w prawdziwym świecie, w prawdziwych sytuacjach, z prawdziwymi ludźmi. I to działa: Badania przeprowadzone przez lingwistów z takich instytucji jak Michigan State University, Yale University i City University of New York wykazały skuteczność metod nauki języka Babbel.

Kluczem jest połączenie humanizmu i technologii. Babbel oferuje ponad 60 000 lekcji w 14 językach, opracowanych przez ponad 180 ekspertów w dziedzinie dydaktyki, jednocześnie zachowania użytkowników są stale analizowane w celu kształtowania i dostosowywania doświadczeń uczniów. Efektem tego są stale aktualizowane, interaktywne treści z zajęciami na żywo, grami, podcastami i filmami, które ułatwiają zrozumienie nowego języka, od hiszpańskiego po indonezyjski.

Ponieważ Babbel to platforma dla wszystkich, jego zespół jest równie różnorodny, jak jego treści. W siedzibie głównej w Berlinie i amerykańskim biurze w Nowym Jorku pracuje 750 osób z ponad 65 narodowości, które reprezentują pochodzenie, cechy i perspektywy, które pokazują, że wszyscy ludzie są wyjątkowi. Babbel sprzedał ponad 10 milionów subskrypcji, tworząc prawdziwą więź z użytkownikami.


[1] Eurostat, Comparative price levels of consumer goods and services, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Comparative_price_levels_of_consumer_goods_and_services#Overall_price_levels [data dostępu: 07.07.2022]

[2][2] https://fly.pl/media-o-nas/polacy-ruszyli-na-wakacje-podsumowanie-sezonu-letniego-2021-w-raporcie-polskiej-izby-turystyki/

[3] https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom-epi-site/reports/2021/ef-epi-2021-english.pdf  [data dostępu: 07.07.22]

Warto wiedzieć

Najszybciej newsy trafią do Internetu. Zmiany w stanie prawnym lub projekty, które mają szansę wejść w życie, branżowe nowinki, informacje o nowych technologiach, produktach – portale internetowe są miejscem, gdzie na nie trafimy. Tak jak w przypadku niebranżowych mediów internetowych, mamy zagwarantowaną szybkość dostarczania informacji. Poszerzanie swojej wiedzy poprzez lekturę branżowej prasy, książek i stron internetowych wydaje się być oczywistą ścieżką samodzielnego rozwoju swojego życia zawodowego.

W zależności od naszych potrzeb, nastawienia, upodobań itp. warto sięgać po autorów, których styl pisania, charakter ujmowania tematu nam się podobają i po prostu do nas przemawia. Nie ma potrzeby zmuszać się do czytania czegoś, co nam się zwyczajnie nie podoba. Wszak lektura ma nam sprawiać satysfakcję i przyjemność, a nie tylko dostarczać wiedzy.

Słowo pisane to nieoceniony sposób na rozpowszechnianie informacji. Pamięć ludzka jest ulotna, o czym często przekonujemy się aż za dobrze. Dzięki lekturze zyskujemy dostęp do informacji, do których możemy się praktycznie w każdej chwili odwołać i potraktować je jako swoisty pewnik, także w sytuacjach spornych czy przy wyjaśnianiu nieścisłości. Tego komfortu nie mamy w przypadku sięgania po informacje przekazane drogą ustną, które są uważane za mniej wiarygodne. Większe zaufanie do zanotowanych informacji kosztem tych powiedzianych i usłyszanych to efekt uboczny rewolucji Gutenberga.

Czytanie jest czynnością angażującą nasz mózg – można to tak w skrócie ująć, bez wchodzenia nadmiernie w medyczne szczegóły. „Muszę przemyśleć to co przeczytałem/przeczytałam” – często w ten sposób podsumowujemy lekturę (chyba, że była ona dla nas bardzo nieangażująca na poziomie intelektualnym, emocjonalnym, nie dostarczyła nam żadnych nowych informacji itp.). Dzięki czytaniu wpadniemy na nowe pomysły, kreatywne sposoby rozwiązania problemów, nowe ujęcia starego i dobrze znanego tematu. Opisany przez autora case study może stać się inspiracją do wykorzystania przez analogię pewnych rozwiązań w nowym kontekście. Osobną kwestię, choć wartą wspomnienia, stanowią teksty, które nie są inspiracją w sensie zawodowych, a przede wszystkim w zakresie samorozwoju. Z doświadczenia mogę napisać, że świetnie w tej kwestii sprawdzają się biografie znanych ludzi, których osiągnięcia lub ścieżka życia z jakiegoś powodu budzą nasz podziw czy po prostu zainteresowanie. Recepty na sukces od A do Z na skalę Billa Gatesa w takiej biografii raczej znajdziemy (zresztą wtedy cena takiej książki była inna), ale coś, co może pchnąć nasze myślenie o swojej działalności, zachęcić do odejścia z pracy na etacie i założenia własnej firmy, przemodelowania swojej oferty, wpłynięcia na sposób komunikowania się z klientami itp. Możliwości jest tu naprawdę sporo i warto je wykorzystać. Funkcję inspiracji może pełnić biografia nie tylko kogoś z naszej branży, do tego celu potrafią się też nadawać nieźle życiorysy artystów, którzy zazwyczaj w życiu nie mieli lekko.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *